Följande artikel är del i en serie av tips på vad ni kan göra om er hyresvärd vill renovera och höja hyran.

Om ni börjar organisera er för att protestera mot er fastighetsägares hyreshöjningar kommer ni vilja ha uppmärksamhet. Ni har allt att vinna på att göra konflikten offentlig. Ett sätt att kontakta media är att skriva ett pressmeddelande.

Vad är ett pressmeddelande?

Ett pressmeddelande är helt enkelt information som ni skickar ut till media. Exakt hur ni väljer att utforma det eller formulera er är såklart upp till er själva, men några generella tips kan vara bra att ha med.

Tips på hur ni skriver ett pressmeddelande

  1. Skriv texten som en nyhetsartikel.
    Särskilt mindre lokaltidningar använder inte sällan ett pressmeddelande rakt av som nyhet. Skriv därför texten såsom nyhetstexten skulle varit skriven. Förklara kort bakgrund, tydliggör vad som är nyheten (vem, vad, när, hur, var och varför?) och ha gärna med citat från personer i nätverket/bostadsområdet.
  2. Vad är nyheten?
    Ett pressmeddelande är bara intressant om det finns en nyhet. Hotas ni av tvångsförflyttning? Kommer ni samla massa folk till en demonstration? Tänk efter varför en tidning ska publicera det ni skriver.
  3. Håll er kort.
    Chansen att bli publicerade är större om texten är kortare. Om ni vill ha med mer information, lägg det viktigaste först – en redaktion stryker nästan alltid från slutet.
  4. Ha med kontaktpersoner.
    Om media vill följa upp är det viktigt att det finns någon att fråga. Ha därför alltid med epostadress och telefon till minst en kontaktperson (gärna flera).
  5. Ha gärna färdiga fotografier
    Om ni har en hemsida eller liknande (blogg, Facebook etc) använd den för att lägga upp högupplösta bilder som media kan använda. Bilderna kan vara på er som personer och från ert område. Var noga med att det är ni som tagit bilderna så att ni har upphovsrätt.

Fler tips